Geen tijd voor het maken van een korte cursus!

Helaas is mijn brief aan je lang geworden;
ik had geen tijd om een korte brief te schrijven

vrij vertaald citaat van Blaise Pascal (yep, die van de natuurkunde 🙂 )

Wat Pascal bedoelde is dat het soms meer tijd kost om een korte, bondige, to-the-point brief te schrijven dan een lange die je achter elkaar op papier zet.

Ontwerp je een korte of een lange cursus?

Wanneer je begint met het ontwerpen van je (online) cursus, heb je meestal wel een vrij precies beeld van waar het over zal gaan en wat je de deelnemer wil bieden. Je hebt misschien zelfs al wel een naam van het programma bedacht en ook voor welk tarief je hem in de markt wil zetten.

Vol enthousiasme ga je aan de slag. 🙂

Je bedenkt je uit welke hoofdstukken of stappen de cursus moet bestaan.
Hier begint het vaak al tricky te worden. Soms zit je zó diep in je onderwerp dat het lastig is om hoofdstappen te onderscheiden van micro-stappen. Eigenlijk is álles wel een belangrijke hoofdstap (nee hoor). Als je niet oppast, eindig je met een zee aan hoofdstappen en weinig of geen verdiepingsstappen er tussenin.

Wees streng voor jezelf!

Back to basics: wat zijn nu écht de kernstappen binnen je programma en wat zijn substappen die je eigenlijk wel onder een hoofdstap kan scharen? Formuleer de hoofdstap desnoods anders zodat het de lading dekt van alle substapjes die je eronder kwijt wil.

Wat ziet je deelnemer?

Denk aan je deelnemer: hoe voelt die zich als hij of zij inlogt op jouw online training en een lange lijst aan hoofdstukken ziet staan? Jij verwacht misschien dat ze denken: “Wow! Zoveel lessen, dat móet wel een waardevolle cursus zijn”. Maar de kans is groot dat ze overweldigd worden door de hoeveelheid en het moeilijk vinden om zelfs te beginnen.

Dus hou het leuk. 🙂

Verstoppen…

Verstop daarna ook niet stiekem al je informatie in de substappen (in de webacademie: de onderwerpen). Misschien denk je: “mijn deelnemer ziet in eerste instantie toch niet hoeveel stapjes er te zetten zijn”.

Wrong! Zodra je cursist begint met je cursus en ontdekt dat aan jouw hoofdstukken altijd tig onderwerpen hangen, dan beginnen ze het volgende hoofdstuk al te vrezen…

Maar wat dán?

Wat als je in bovenstaande situatie terecht komt en het gevoel hebt dat je linksom of rechtsom de informatie niet kwijt kan, zonder een enorm uitgebreide cursus te krijgen?
De oplossing ligt dan eigenlijk heel erg voor de hand: splits je programma!
Maak van één programma twee, of zelfs drie.

Je kan ze in mijn webacademie nog steeds als één product verkopen (immers aan het product in je webwinkel kan je meer dan één cursus koppelen), je deelnemer ziet ze echter als twee of drie afzonderlijke cursussen staan.

Je kan ervoor zorgen dat ze de cursussen in de goede volgorde doorlopen, door aan de vervolgcursussen een zg. ‘prerequisite’ te koppelen (oftewel ‘vooropleiding’).

Je cursus als bouwsteen

Eenmaal gesplitste cursussen kan je nu natuurlijk ook apart van elkaar verkopen (ook leuk!), waarbij je meer kan variëren met je prijs.
Maar ook: als je in je cursus niet (teveel) naar de vorige of volgende cursus verwijst, dan kan je de cursus ook weer gebruiken in een ánder pakketje met cursussen. Je zet je cursus dan als bouwsteentjes in bij verschillende programma’s.

Categories: Cursus maken

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *